Subscribe News Feed Subscribe Comments

Esther Juara One In A Million Musim Ke-3?

courtesy text and picture : Budiey.com
Tahniah! Tahniah! Budiey nak kasi sekalung tahniah buat peserta favorite Budiey sebab berjaya memikat hati juri Paul Moss dan Syafinaz sekaligus meragut IMMUNITY. Yea, sebagaimana yang kita saksikan, drama episod pertama OIAM musim ke-3 yang berlangsung sekejap tadi dimulakan dengan kejutan dari Paul Moss dan Syafinaz yang mengumumkan bahawa pada musim ini peserta yang dinobatkan persembahan TERBAIK akan mendapat IMMUNITY. Maknanya, dengan adanya immunity peserta tidak perlu diundi kerana secara langsung peserta terbaik itu berjaya melangkah ke pentas OIAM minggu hadapan tanpa sebarang halangan.

Dan… sebagaimana yang Budiey jangkakan, Esther yang melonjakkan dirinya dengan lagu Better In Time buat penonton terpesona dengan keunikan dan kelantangan vokalnya. Kalau nak tahu, dulunya Esther pernah dibenci oleh Paul Moss sebab katanya Esther nampak tua dari usia sebenarnya.


Dalam ramai-ramai peserta OIAM, Esther cakap kat Budiey yang dia adalah peminat kepada Amylea. Tidak sangka dapat bersaing dengan bintang AF yang pernah diminatinya dulu. Sekarang pun, Esther berkongsi sebilik dengan Amylea bersama dengan Fifi dan Anith.
Bakat anak ke-5 dari lapan orang adik beradik ini dicungkil dari Bintang Kecil RTM 1998 dan ketika itu Esther berusia 11 tahun. Esther pernah masuk ujibakat tetapi hanya mampu menjadi peserta simpanan yang ke-21 dalam AF. Esther mengaku akan kelemahannya yang terlalu yakin dengan dirinya. Over confident pun tak boleh jugak. Juga penampilan Esther dikatakan agak sombong pada orang yang pertama kali bertemu dengannya. Tapi bagi Budiey, Esther memang ada over feel masa nyanyi lagu Better In Time tadi.

Dan ramai yang tak tahu… Esther mempunyai jari kaki tengah yang pendek. Kata nenek Esther, jari kaki begitu, walaupun cacat sikit, tapi akan bawa tuah kepada Esther. Ibu Esther kerja attenden farmasi. Berasal dari Papar tetapi sekarang menetap di Kota Kinabalu. Esther begitu minat dengan muzik berentak boden blues, R&B terutama muzik soul blues macam penyanyi idolanya, Etta James .

Persediaan Esther dalam mengharungi OIAM, perlu lebih bersedia dari segi mental dan fizikal, kena kuat semangat walaupun tertekan dengan pemilihan lagu.
Masih terlalu awal untuk memperkatakan, masih terlalu awal untuk Budiey ramalkan, tetapi sudah nampak kini Esther antara yang terbaik dari yang terbaik… Memang OIAM musim ini begitu sukar untuk menjangkakan siapa yang bergelar juara kerana semua peserta mempunyai keistimewaan vokal dan persembahan personaliti yang mantap.

Bertemu kali pertama dengan Esther di sidang media Jumaat minggu lalu, boleh Budiey katakan bahawa Esther seorang yang pandai berkomunikasi dan menjawab soalan dari media. Bijak bergurau dan membuatkan sesiapa sahaja akan senang dengan dirinya. Lagi pun, Esther bakal menggamit pengundi yang begitu ramai dari Bumi Sabah… ingat lagi orang Sabah mengundi Ayu dengan sokongan begitu padu. Esther tidak terkecuali kerana Esther sebenarnya sudah mempunyai album dalam bahasa Kadazan Dusun di Sabah.

- so kepada mereka kat luar sana... ramai dah mengangkat Esther sebagai peserta pilihan.. begitu juga sy... so... korang..?

-cheers-



4 comments:

Anonymous said...

huhuhu...walaupun aKu jarang2 tgk OIAM nie..tapi mmg aku sukung la esther nie..cya la...

" jadi vir klu jari c esther tue mendapt tuah bab len dari yang len..aku pun dapat tuah la juga kn..bab ko kn tau jari kelingking aku nie pun sma kn mcm c esther..huhuhu..."mcm aku pun ada peluang la mcm dia kn??huhuhu

Virgonz said...

wakakaka...

masing2 ada rezeki2 masing...

o yah.. tu sbb nenek dia ada ckp yg tuah...

nenek ko ada ckp...??? wakakaka

ada bh tuh... nanti manatau ko jadi penyanyi dangdut yang terkemukan kat dunia nih..

mengalahkan kan penyanyi gambus ittew.. (sepa nama dia hiks..)

gurau begia...

Anonymous said...

waw esther. i juz loooove your voice... dibilang si Sepinaj... sia pun suuuuuuuuuuuuuuuuka teramat2 dgn voice kau. sia rasa musicality kau mmg tahap dewa and i also like the fact that u r into blues and RnB. sia pun gila-gilaan dlm genre tuu. hoho. sia haraaap btul2 ko menang esther... God bless u...

Virgonz said...

sia pun pikir begitu...

Blog Widget by LinkWithin
 
Head Hunters The Kadazan Boi ™ | TNB
.FJ_Heading {display: none;} .FJ_TrafFoot {display: none;}